Waarom een huisstijlhandboek?

 In Nieuws

Waarom een huisstijlhandboek?

Je hebt vast wel eens gehoord van een huisstijlhandboek. Maar wat is dat nou eigenlijk? In deze blog gaan we er dieper op in. Wat zijn de voordelen, wat kun je er in vinden, heeft het van toegevoegde waarde en is het een goede investering? 

Een huisstijlhandboek is een guideline die helpt om de huisstijl correct toe te passen. Zo zorg je ervoor dat de identiteit van je bedrijf bewaakt blijft en alle middelen op de juiste manier worden vormgegeven. Dit draagt natuurlijk bij aan de herkenbaarheid van je merk. Werk je regelmatig samen met verschillende vormgevers, designers en/of drukkers? Dan is het natuurlijk heel belangrijk om goede en duidelijke richtlijnen te hebben. 

bonkend_huisstijlhandboek_logogebruik

De herkenbaarheid van je merk is een must!

Een huisstijlhandboek beschermt en bewaakt de huisstijl van je bedrijf. Wanneer je geen huisstijlhandboek hebt, bestaat de kans dat de huisstijl -zonder dat je hier weet van hebt- een eigen leven gaat leiden en dat is niet goed voor de herkenbaarheid. Als er diverse uitingen van jouw merk zijn ontwikkeld en deze steeds in andere kleuren, lettertypen etc. uitgewerkt worden, dan zullen je klanten niet snel de link leggen naar jouw merk. En het komt erg onprofessioneel over. Als je er dus voor zorgt dat de huisstijl goed is doorgevoerd in alle uitingen, dan zal de klant onbewust de optelsom van alle uitingen maken en dus sneller het merk herkennen. Dit komt omdat de hersenen in staat zijn de dingen die je vaker ziet, te labelen als ‘betrouwbaar’ en ‘aantrekkelijk’. 

De complexiteit van een huisstijlhandboek is meestal afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de huisstijl. Onderstaande onderdelen worden in een huisstijlhandboek besproken en weergegeven:

  1. Achtergrondinformatie merk/bedrijf: missie, missie, why-how-what. Het is belangrijk dat vormgevers die met jouw huisstijl aan de slag gaan, minstens weten waar het bedrijf voor staat en wat ze doen.
  2. Logo en het gebruik ervan: in kleur, diapositief, witruimten, etc. (ook hoe niet te gebruiken!)
  3. Pay-off: hoe moet de pay-off ingezet worden? 
  4. Kleuren: verschillende media hebben andere kleurcodes. CMYK, RGB, HEX en Pantone worden beschreven
  5. Typografie: gebruik van typo in titels, bodytekst etc., met de juiste grootte, diktes en/of eventuele kleuren. 
  6. Diverse communicatiemiddelen: denk hierbij aan de basismiddelen; visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, etc. In sommige gevallen wordt hier dieper op ingegaan zoals posters, websites, banners, etc. 
  7. Fotografie: omschrijving van de stijl, de eisen waaraan deze moeten voldoen: waar licht de focus op, (aantal) mensen, formaat (liggend/staan), etc. Kortom; wat is de look en feel van de fotografie?
  8. Social media: hier is de tone of voice erg belangrijk; hoe praat ik met de doelgroep en wat voor beelden gebruik ik hierbij?

DO’S EN DONT’S BIJ GEBRUIK VAN DE HUISSTIJL

Ook voor een kleine organisatie is het belangrijk om met huisstijl guidelines te werken. Het is verstandig om de basisinformatie zoals kleurcodes en fonts in een document op te slaan en te bewaren.

In een compleet huisstijlhandboek wordt niet alleen omschreven hoe je de huisstijl op de juiste manier moet gebruiken, maar ook hoe je deze NIET moet gebruiken. Zo blijft er minder ruimte over voor eigen interpretatie. Iedereen heeft baat bij duidelijkheid. Belangrijk: wanneer er een huisstijlhandboek is ontwikkeld, gebruik het dan ook! 

Tips

Updaten van het handboek

Een huisstijlhandboek wordt met de komst van nieuwe huisstijlitems continu uitgebreid. Daarom is het van belang om het handboek te blijven updaten en te zorgen dat de juiste (laatste) versie gebruikt wordt.

Maak het boek toegankelijk voor iedereen

Maak je bestanden digitaal beschikbaar voor je collega’s, maar ook voor externe partijen zoals drukkers en ontwerpers! Dit kan via een gedeelde map of een online merkportaal. Door mensen toegang te geven tot deze richtlijnen en huisstijlitems, zal de huisstijl consistenter gebruikt worden.

Toegang tot templates van huisstijlitems

Het is in sommige gevallen ook zinvol om toegang te geven tot templates van diverse huisstijlitems en/of communicatiemiddelen. Zo wordt het meer een kwestie van teksten invullen/gegevens aanpassen en is de kans vele malen kleiner dat er fouten gemaakt worden. Denk hierbij aan:

  • Templates voor briefpapier, visitekaartjes, facturen,…
  • Templates voor presentaties zoals PowerPoint of Keynote
  • Templates voor e-mailhandtekeningen
  • Templates voor productleaflets, etc.

Heb je na het lezen van deze blog nog steeds vragen over het gebruik van een huisstijlhandboek? Of zou je er graag eens met ons over willen brainstormen? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op!