Test jouw kleurkennis

 In Nieuws

Waarom is kleur zo belangrijk?

Kleuren roepen verschillende emoties en associaties bij ons op en is vaak het eerste dat wij herinneren van een merk. Daarna volgt de vormgeving en de tekst. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat kleur invloed heeft op ons (koop)gedrag. Helaas wordt kleurgebruik nog altijd onderschat. 

Voor ons als creatief reclamebureau is het essentieel om de juiste kleur te gebruiken bij de branding van een merk. Kleur is een belangrijk onderdeel voor de herkenbaarheid van je merk (bedrijf/persoon/product) en kan ervoor zorgen dat jouw merk opvalt en de juiste indruk achterlaat!

Zoektocht naar de juiste kleur

De zoektocht naar de juiste kleur (onderscheidend en passend bij de opdrachtgever) starten wij meestal met het organiseren van een strategische sessie. Tijdens deze sessie ontwikkelen we de strategie. Deze strategie ‘ook wel Brand Identity’ is de basis van je merk en je verhaal. Als de strategie bepaald is, kunnen we de zoektocht naar de juiste kleur (en look & feel) voortzetten.

Associaties bij kleuren

De ervaring van een kleur is wereldwijd niet hetzelfde! Wanneer een merk ook internationaal gecommuniceerd wordt, is het van belang om hier rekening mee te houden. De kleur groen wordt in Nederland namelijk geassocieerd met kalmte, bewust en natuur, terwijl in de VS en Groot-Brittanië deze kleur staat voor iemand die naïef en onervaren is.

  • Geel staat voor: optimisme, jeugdigheid, inspiratie en creativiteit. Maar de associatie die men heeft bij de kleur geel heeft is ook ‘goedkoop’, denk hierbij aan de Jumbo en IKEA.
  • Oranje staat voor: betaalbaar, vrolijkheid/plezier en veiligheid. Denk hierbij aan de ING en Rabobank.
  • Rood staat voor: energie, passie, kracht, warmte en moed. Rood trekt de aandacht en zet snel aan tot actie. Denk hierbij aan Coca-Cola, Red bull en Netflix.
  • Paars staat voor: spiritualiteit en ambitie. Deze kleur wordt vaak gebruikt in het onderwijs en bij luxe verzorgingsproducten. Denk hierbij aan Milka en de Fontys Hogeschool.
  • Blauw staat voor: vertrouwen, succes, veiligheid en loyaliteit. Deze kleur zie je vaak terug bij zakelijke dienstverlening en overheidsinstellingen. Uit onderzoek is gebleken dat blauw de meest geliefde kleur is. Denk hierbij aan Rijksoverheid, Bol.com, LinkedIn en Facebook.
  • Groen staat voor: natuur, rust, vers en vruchtbaarheid. Daarom wordt het geassocieerd met harmonie, gezondheid, balans/evenwicht en vernieuwing. Denk hierbij aan Starbucks, Greenpeace en Heineken.
  • Wit, grijs en zwart zorgen vaak voor een neutrale, maar juist ook luxere en frisse uitstraling. Hygiëne, zuiver, eenvoud en verfijning. Denk hierbij aan Rituals en Nike. 

Kleurcombinaties

In de natuur kom je vaak kleurcombinaties tegen. Wespen zijn geel met zwart met als doel om te waarschuwen en afstand te houden. Het logo van Batman heeft dezelfde kleuren en geeft hiermee het signaal af dat slechteriken het best bij hem uit de buurt kunnen blijven. 

Als je een boodschap krachtig wilt overbrengen gebruik je het best complementaire kleuren: dit zijn de kleuren die lijnrecht tegenover elkaar staan in het spectrum (zie de afbeelding rechts). Bijvoorbeeld rood en groen: Heineken. Wil je meer rust uitstralen? Gebruik dan kleuren die naast elkaar in het spectrum liggen: bijvoorbeeld geel en groen.

Gebruik jij de juiste kleur(en)?

De kleuren die je in je logo en huisstijl gebruikt, zeggen veel over jouw merk (bedrijf/product/dienst) en hebben een grote invloed op je (potiëntiele) klanten en kopers. Wat zeggen de kleuren in jouw logo? Sluiten ze aan bij jouw Brand Identity?

Ben je geïnteresseerd door het lezen van dit artikel en zou je meer willen weten over hoe Studio Bonkend jouw merk kan kleuren? Bel of mail ons!